Järki-lehti

Hyvin löydetty!

Järki-lehti on uusi järkevien ihmisten aikakauslehti. Järki-lehti keskittyy ottamaan asioista selvää ja tarjoamaan faktat faktoina. Järki-lehti ei ole kenenkään äänitorvi, vaan pyrkii ideologioiden ja valmiiden vastauksien sijaan tarjoamaan mielenkiintoista ja ajatuksiaherättävää luettavaa kenelle tahansa.

Open Close

Herää, koulu! -pamfletti herättää halun uudistaa koulua

Opettaja Maarit Korhosen Herää, koulu! -pamfletti on jatkoa Koulun vika? -pamfletille, josta kirjoitin vuonna 2012. Ensimmäinen pamfletti käsitteli asioita, joista koulua syytetään perusteetta; tämänvuotinen taas keskittyy siihen, mikä Korhosen mielestä koulussa on oikeasti pielessä.

Korhosen teesit saivat runsaasti mediajulkisuutta, kun kirja julkaistiin elokuussa 2014. Eniten mediarummutettu asia oli Korhosen luopuminen pulpeteista. Päätöstä on helppo kompata: koulujen pulpetit – jotka voivat olla kotoisin 1970-luvulta, jolloin lasten keskipituus oli huomattavasti lyhyempi – tuskin menisivät läpi työsuojelutarkastuksesta ergonomiansa puolesta.

koulu

Kuva: Brigitte Werner

Korhosen kritiikki on purevaa, vaikka koulukohtaisia eroja taatusti on. Vaikka valtakunnallisessa ja kunnan sisäisessä opetussuunnitelmassa seisoisi mitä, moni opettaja – ja rehtori – toteuttaa samaa opetussuunnitelmaa, joka hänelle opetettiin 1970-luvulla seminaarissa. Toisessa ääripäässä ovat normaalikoulut, joissa on ainakin toivottavasti viimeisimpään tutkimustietoon perustuvat opetusmenetelmät käytössä. Näiden ääripäiden väliin mahtuu monenlaisia opinahjoja.

Yleistämistä kun koulukritiikissä tapahtuu suuntaan jos toiseen: esimerkiksi Helsingin Sanomien yleisönosastokeskustelussa seksuaalineuvoja Satu Räisänen väittää, että seksistä ei opeta koulussa kukaan. Tähän normaalikoulun opettaja Tiina Lehtinen väittää vastaan, että seksuaalisuutta käsitellään koulussa monipuolisesti, ja että helppo ja suhteellisen nopea tapa tutustua koulujen toimintaan on perehtyä kunkin kouluasteen valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin, mikä perusteluna vetää kokeneen opettajan suupielet hymyyn. Totuus on näiden mutu-ääripäiden välillä, kuten tutkija Veronika Honkasalo tuo vastauksessaan esille.

Kuinka saataisiinkaan koulun kehittämiseen enemmän tutkimustietoa ja vähemmän mutua?

Korhonen sortuu itsekin mutuiluun puhuessaan auditiivisista, kinesteettisistä ja visuaalisisista oppijoista, mihin hän sortui jo aiemmassa pamfletissaan. Tieteellistä perustelua kun tällaiselle oppilaiden lokeroinnille ei ole.

Maarit Korhonen: Herää, koulu! Into Kustannus, 2014.

Maarit Korhonen: Herää, koulu! Into Kustannus, 2014.

Muut Korhosen ideat ovat kuitenkin kokeilukelpoisia ja vähintään jatkotutkimuksen arvoisia. Mieleenjäävin ajatus oli vaatimus siitä, että opettajaopiskelijat joutuisivat tekemään yhden harjoittelujakson sosioekonomisesti “huonolla” ja toisen sosioekonomisesti “hyvällä” alueella. Erot ja opetuksen ongelmat ovat kuin yöllä ja päivällä. Siinä missä toisen alueen oppilaiden enemmistö ei ole Akropoliista kuullutkaan, toisella saatetaan murahtaa historiantunnin aluksi: “eikä, me ollaan käyty siellä jo kolme kertaa”.

Korhosen ansioksi voidaan lukea myös turhaan syyttelyyn puuttuminen: koulun vanhanaikaisuudesta syytetään milloin OAJ:ta, milloin rehtoria ja milloin kansanedustajia. Todellisuudessa lait ja asetukset kahlitsevat opettajan toimintaa varsin vähän. Esimerkiksi kukaan “sääntösakari” ei ole määrännyt, että kouluissa pitäisi olla pulpetit.

Missä pamfletti onnistuu? Herää, koulu! on sujuvaa tekstiä, ja sen lukaisee läpi yhdessä illassa kuin koukuttavan salapoliisiromaanin. Kirjan lukeminen herätti myös varovaisen mielenkiinnon jättää nykyinen työ ja ryhtyä peruskoulun opettajaksi – niin sanotulla huonolla asuinalueella opettaja voi olla se ainoa aikuinen, joka voi tarjota apua ja asiallisen roolimallin päähänpotkitulle lapselle tai nuorelle.


 

Vesa Linja-ahoVesa Linja-aho

Arvion kirjoittaja työskentelee opettajana Metropolia-ammattikorkeakoulussa.

 

 

Kirjoittajasta: Avustaja

Järki-lehteä avustava kirjoittaja.

Ei kommentteja.

Jätä kommentti

Comment form

Kaikki tähdellä(*) merkityt kentät ovat pakollisia