Järki-lehti

Hyvin löydetty!

Järki-lehti on uusi järkevien ihmisten aikakauslehti. Järki-lehti keskittyy ottamaan asioista selvää ja tarjoamaan faktat faktoina. Järki-lehti ei ole kenenkään äänitorvi, vaan pyrkii ideologioiden ja valmiiden vastauksien sijaan tarjoamaan mielenkiintoista ja ajatuksiaherättävää luettavaa kenelle tahansa.

Open Close

Jaa jotain pientä joka päivä – henkilöbrändäyksen abc ei puhu henkilöbrändäyksestä

Kirjauutuudessa kerrotaan, kuinka saat ihmiset tietämään olemassaolostasi olematta tungetteleva. Luovan alan ammattilaisille suunnatun kirjan sanoma sopii kaikille, vaikkapa somejulkkikseksi haluavalle bussikuskille.

Asiantuntija ei ole asiantuntija, jos kukaan ei tiedä että hän on asiantuntija. Silti moni asiantuntija nyhrää kaapissaan, ja ainoastaan toiset saman alan asiantuntijat tietävät hänen asiantuntijuudestaan.

Keväällä ilmestynyt Austin Kleonin kirja Show your work on luontevaa jatkoa kirjailijan edelliselle teokselle Steal like an artist (2012), jossa opetellaan varastamaan hyväntahtoisesti Picasson ”Hyvät taiteilijat kopioivat, loistavat taiteilijat varastavat” -heittoa mukaillen.

Kirjauutuus on suunnattu luovien alojen yrittäjille, joiden toimeentulo on kiinni siitä, tietääkö kukaan heidän olemassaolostaan vai ei. Kirjan sanoma kuitenkin sopii kenelle tahansa: nykyaikana on vaikea olla asiantuntija osallistumatta julkiseen keskusteluun.

Kuinka sitten saada muut tietoiseksi omasta olemassaolostaan? Kirjan neuvot ovat yksinkertaisia ja niitä valaistaan käytännön esimerkeillä. Ota yleisö mukaan luovaan prosessiisi tarjoamalla makupaloja myös keskeneräisistä töistäsi. Jaa jotain pientä joka päivä, mutta älä spämmää. Tapaa nettiyleisöäsi livenä.

Kleon elää niin kuin opettaa. Hän on aktiivinen kaikilla suosituimmilla sosiaalisen median kanavilla ja jakelee muun muassa kuvia keskeneräisistä tuotoksistaan. Myös kirjan takaosassa on kuvia kirjan luonnostelutöherryksistä miellekarttoihin.

Älä ruoki trollia

Erityisen rohkaisevasti Kleon kirjoittaa iskujen vastaanottamisesta. Jokainen saa jossain vaiheessa sitä itseään niskaansa. Muotibloggaajille se on arkipäivää, sähköturvallisuudesta bloggaaville satunnaisempaa, mutta sitä tapahtuu.

Kleon kehottaa myös harkitsemaan kommentointimahdollisuuden sulkemista, kun blogista tulee riittävän suosittu.

Bussikuskit, taiteilijat ja presidentit jakamaan

Harva työ on niin tylsää, etteikö siitä voisi blogata tai vähintään tviitata. Tietenkin hätäkeskuspäivystäjän blogi on herkästi suositumpi kuin Siwan kassan, mutta jälkimmäisessäkin ammatissa tapahtuu paljon kerrottavaa, hankalista asiakkaista myymälävarkaiden kiinni juoksemiseen.

Kirjassa hauskinta on, että vaikka se on erinomainen henkilöbrändäysopas, siinä ei kertaakaan käytetä tätä monessa inhoreaktion aikaansaavaa konsulttitaikasanaa.

Esimerkiksi omallakin työpaikallani on paljon kovatasoista asiantuntijuutta, jonka soisi leviävän sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa.

Julkisuus maksaa itsensä takaisin

Kokonaan toinen asia on, kannattaako kuukausipalkkaisen henkilön ruveta julkkisasiantuntijaksi. Toisin kuin taiteilijan, jonka on jatkuvasti myytävä itseään ja teoksiaan.

Lyhyellä aikavälillä julkisuus tuo paljon sekalaisia tiedusteluja ja lisää työmäärää, mutta jos työpaikka lähtee syystä tai toisesta alta, asiantuntijamaine säästää monelta epätoivoiselta työhakemuksen lähettämiseltä.


 

Vesa Linja-ahoVesa Linja-aho

Kirjoittaja työskentelee ammattikorkeakoulun lehtorina ja hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti työssään.

 

 

Kirjoittajasta: Avustaja

Järki-lehteä avustava kirjoittaja.

Ei kommentteja.

Jätä kommentti

Comment form

Kaikki tähdellä(*) merkityt kentät ovat pakollisia